Berita dan Info

Seminar Sukarelawan 2010

Rabu, 22 Disember 2010

Pada 16 hingga 18 Disember telah berlangsung dengan jaya nya Seminar Sukarelawan bertempat di Pusat Latihan Dan Dakwah Orang Asli, Kok Lanas, Ketereh, Kelantan yang dianjurkan oleh Islamic Outreach ABIM Kelantan (IOA) dengan kerjasama Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan (PPIK).
Tujuan program sebenigini diadakan bagi memberi kesedaran kepada para peserta tentang pentingnya kerja-kerja kesukarelawanan di kalangan Muslim, kemudian ia juga dapat melatih generasi muda Islam untuk menjadi tenaga dan penggerak yang berkesan disamping dapat melahirkan lebih ramai sukarelawan Muslim. Selian itu juga program ini menerapkan sikap tanggungjawab peserta sebagai seorang hamba dan khalifah di muka bumi dan merangka dan merancang plan bertindak untuk menyemarakkan semangat dan gerakan kesukarelawanan.

Seminar Sukarelwan ini dihadiri oleh peserta-peserta dari kalangan pelajar sekolah lepasan STAM, STPM ,SPM dan juga Mahasiswa dari IPT dalam Kelantan dan juga yang sedang bercuti.

Seminar ini diisi dengan pelbagai aktiviti seperti ceramah-ceramah yang mengupas sifat sukarelawan Islam oleh Dato' Dr. Hj. Abdul Razak bin Hj.Kecik, Pengerusi IOA Kelantan,Tuan Qamaruddin Bin Tuan Muhammad, pegasas IOA Kelantan disamping forum perkongsian pengalaman sukarelawan IOA . selain itu,terdapat aktiviti berbentuk latihan atau LDK daripada Fasilitator Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan (PPIK) dibantu oleh JAKIM yang diketuai oleh Saudara Faizul Afzan Bin Mamat, Penolong Setiausaha ABIM Kelantan.

Seminar Sukarelwan 2010 dirasmikan penutupannya oleh Ybrs. Al-Fadhil Ust. Faisal Bin Abdullah, Yang Dipertua ABIM Negeri Kelantan, turut bersama Yang Dipertua PPIK, Sdr. Abdullah Muhammad Nawi dan Pengerusi IOA Dato' Dr. Abdul RAzak Kecik.


:: Sesi Pendaftaran ::




Aktiviti latihan dalam kumpulan



Pengisian Oleh Dato' Dr Abdul Razak Bin Hj Kacik



Tuan Qamaruddin Bin Tuan Muhammad


::Perasmian Penutup::


Menyanyikan lagu Asma'ulhusna dan lagu Sukarelwan IOA

Ucapan Pengarah Program Seminar Sukarelwan
Sdr. Hairul Hisyam Bin Mohamed Suhaimi

Perasmian Penutup oleh YDP ABIM Kelantan, Ust Faisal Abdullah

Persembahan dari Kumpuan Anak-anak orang asli Perak

Persembahan dari Kumpulan Suffyan ( aktivis ABIM )

Penghuluwati

Penghulu


Ketua Fesilitator merangkap Kem Komandan


Penghargaan IOA Kelantan kepada ABIM Negeri


::Sesi bergambar kenang-kebangan::

Peserta Lelaki
Peserta Perempuan


Ahli jawatankuasa dan Fasilitator


free counters